TEE HYVÄÄ JUOMALLA REILUN KAUPAN KAHVIA

Reilun kaupan viikkoa vietetään 23.-29.10.2017. Kyseistä kampanjaa on vietetty jo yli kymmenen vuotta ja sen tarkoituksena on muistuttaa Reilun kaupan olemassaolosta ja tarkoituksesta. Reilu kauppa auttaa kehitysmaiden viljelijöitä parantamaan toimeentuloaan sekä päättämään omasta tulevaisuudestaan. Kuluttaja voi Reilun kaupan tuotteiden avulla vähentämään globaalia köyhyyttä ja vaikuttamaan kehitysmaiden ihmisten arkeen.

Kahviplantaasi

Reilun kaupan tuotteista viljelijä saa vähintään takuuhinnan kattamaan kestävän tuotannon kustannukset. Takuuhinnan lisäksi maksetaan lisä, joka on tarkoitettu koko yhteisön kehittämiseen. Reilu kauppa suojaa lapsia ja lapsityövoiman hyväksikäyttö on kielletty. Ympäristö, kestävä kehitys ja luonnon monimuotoisuuden vaaliminen kuuluvat myös Reilun kaupan toiminnan piiriin.

Paulig Mundo, Reilun kaupan kahvia

 

Paulig Mundo, Reilun kaupan kahvia

Yksi Reilun kaupan tuotteista on Paulig Mundo. Paulig Mundo on luomukahvisekoitus, joka on paahdettu vastuullisesti ja luonnonmukaisesti viljellyistä arabica-kahvipaduista. Paulig Mundon mausta voit löytää vivahteen hunajasta ja tummasta sokerista. Juomalla Reilun kaupan kahvia teet samalla hyvää!

Ihania kahvia hetkiä kaikille 🙂

 

www.reilunkaupanviikko.fi

www.reilukauppa.fi

Jaa tämä artikkeli sosiaalisessa mediassa
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Roosa nauha –päivä

Tänään perjantaina 13.10.2017 vietetään Roosa nauha –päivää. Roosa nauha –keräyksen tavoitteena on kerätä varoja kotimaiseen syöpätutkimukseen, neuvonta- ja tukipalveluihin sekä syövän ehkäisyyn. Ensisijainen kohde on rintasyöpätutkimus. Suomessa rintasyöpään sairastuu yli 5000 naista vuodessa. Rintasyöpä on Suomen yleisin syöpä ja se koskettaa kaikkia. Pienelläkin lahjoituksella on merkitystä.

Roosa nauha -päivä 13.10.2017

Voit osallistua keräykseen ostamalla Roosa nauhan, tehdä lahjoituksen Syöpäsäätiölle tai ostaa Roosa nauha –tuotteita. Familon on mukana Roosa nauha –keräyksessä kolmatta vuotta. Familon lahjoittaa lyhentämättömänä 2 euroa Roosa nauha –keräykseen jokaisesta myydystä Familon Roosa nauha –kampanjatuotteesta. Peitotaan rintasyöpä yhdessä!

Familon Roosa nauha -kampanjatuote: Princess -pussilakanasetti, Paanu.

Osallistu arvontaan ja voita pussilakanasetti!

Arvomme tätä artikkelia kommentoineiden kesken viisi Familon Princess Paanu pussilakanasettiä (roosa-valkoinen). Palkinnon arvo on 34,90, josta Roosa nauha -keräykseen lahjoitetaan 2 euroa. Osallistumisaikaa on sunnuntaihin 15.10.2017 asti.

Roosa nauha –keräyksen viralliset sivut:
https://roosanauha.syopasaatio.fi/

Jaa tämä artikkeli sosiaalisessa mediassa
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

TYKY-PÄIVÄ JUHANIN KLAPIPLANTAASILLA

Minimanin hallinnon konttoriväki pääsi tänä vuonna tyky-päivän viettoon klapien pariin Minimanin perustaja Juhani Metsärannan kanssa. Työnjohtajana toimi Juhanin tyttäret Taina Hakamäki ja Jaana Metsäranta. Kaikki Minimanissa myytävät klapit tulevat tältä Juhanin klapiplantaasilta, jossa Juhani tekee klapit kirveellä pilkkoen. Klapikonetta ei plantaasilla ole, koska silloin klapien teko ei kävisi kuntoilusta 🙂

Tykyläisten tehtävänä oli klapien siirtäminen isoista puuhäkeistä banaanilaatikoihin myyntiä varten. Helpolta kuulostava homma oli yllättävän raskasta. Kyykkyjä ja laatikoiden nostelua ja kantelua riitti, mutta hauskaa oli kaikilla 😀

Kuvat ja videot on otettu toisesta tyky-porukasta, joka koostui Minimanin IT- ja markkinointihenkilöistä.

Keväällä tehdyt klapit kuivumassa.
Klapit odottamassa laatikoihin siirtämistä.
Jaana ja Taina opastivat tykyläiset päivän hommiin.

 

Työn touhussa 🙂

 

Juhani Metsäranta toimi trukkikuskina.

 

 

Juhani piti huolen, että tyhjät banaanilaatikot eivät loppuneet kesken 😉
Kahvitauolla maistui voileivät ja pulla kahvin kera.
Klapilaatikot valmiina varastoitavaksi ennen myymälöihin kuljetusta.
Klapilaatikot varastoon.
Hassuttelua riitti päivän aikana 🙂
Juhani oli tyytyväinen tykyläisten apuun! 🙂
Jaa tämä artikkeli sosiaalisessa mediassa
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Hävikkiviikko 11.-17.9.2017

Syyskuun toisella viikolla vietetään hävikkiviikkoa. Viikon tarkoitus on kääntää huomio ruoan arvostukseen ja hävikin vähentämiseen.

Suomalainen syö keskimäärin 54 kg hedelmiä ja vihanneksia vuodessa. Tästä määrästä 10% päätyy roskiin. Se tarkoittaa suunnilleen joka kymmenettä perunaa tai hedelmää.

On laskettu, että Euroopan Unionin alueella ruokaa heitetään pois 173 kg henkilöä kohti. Maailmanlaajuisella tasolla ruokahävikiksi on arvioitu jopa kolmannes kaikesta tuotetusta ruoasta. Se on määrä, joka laittaa kyllä miettimään.

Ruokahävikkiä syntyy tuotantoketjun jokaisessa vaiheessa, mutta eniten kotitalouksissa. Keskimäärin suomalainen heittää ruokaa pois 24 kg henkeä kohti, ja eniten roskasankoon päätyy leipää, valmisruokia, liha- ja kalatuotteita, hedelmiä, vihanneksia, juureksia, marjoja sekä kahvia.

Ruokahävikki on asia, johon jokainen voi omilla valinnoillaan vaikuttaa. Nämä valinnat pitävät sisällään niin ostoksilla käynnit, ruoanvalmistuksen kuin ruoan oikeaoppisen säilömisenkin.

Kun ostaa vain sen mitä kuluttaa, on jo oikeilla jäljillä. Kotikeittiössä valinnat kohdistuvat valmistetun ruoan määrään, säilöntään ja tähteiden hyödyntämiseen. Myös päiväysten tarkkailu vähentää hävikkiä, kun ruoka valmistetaan ja syödään ajoissa.

Kaupassa hävikki syntyy pääasiassa lihatuotteista, hedelmistä ja kasviksista. Me Minimanissa haluamme osaltamme olla mukana hävikinvastaisessa toiminnassa, ja kampanjoimme hyvän asian puolesta monin tavoin. Hiljattain otimme käyttöön viimeisen tunnin tupla-alennuksen, jolloin myönnämme päiväysmerkityistä tuore-elintarvikkeista -60% alennuksen -30% sijaan.

#hävikkilupaus

Lue lisää Hävikkiviikon tapahtumista ja toiminnasta http://www.havikkiviikko.fi/

Jaa tämä artikkeli sosiaalisessa mediassa
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •